wtorek, 23 czerwca 2015

Egzamin na kartę rowerową

19 czerwca w naszej szkole odbył się egzamin na kartę rowerową. Pierwszym etapem, który odbył się wcześniej było sprawdzenie wiedzy teoretycznej. Uczniowie rozwiązywali test jednokrotnego wyboru, który dotyczył przepisów o ruchu pieszych i rowerzystów, znaków drogowych, krzyżówek drogowych i udzielania pierwszej pomocy. Pomyślnie zdało go 15 uczniów. Drugim etapem było sprawdzenie umiejętności praktycznych. Uczniowie mieli do pokonania tor przeszkód, który składał się m.in.  rynny, równoważni. Cała piętnastka pomyślnie przebrnęła przez obydwa etapy i otrzyma kartę rowerową.
Dla przypomnienia przedstawiamy ważniejsze przepisy dotyczące zasad ruchu rowerowego:
1. ROZSZERZENIE DEFINICJI ROWERU:
„Rower to pojazd mierzący 90 cm szerokości, poruszany siłą mięśni lub silnikiem elektrycznym pozwalającym osiągnąć prędkość 25 km/h. Riksza również może jeździć po ścieżce rowerowej, jeśli nie jest szersza niż 90 cm."
Oznacza to, że rowery elektryczne i wielośladowe będą mogły poruszać się po ścieżce rowerowej, (dotychczas możliwość taką miały wyłącznie jednoślady). Warunkiem poruszania się roweru elektrycznego po ścieżce jest automatyczne odcinanie zasilania po osiągnięciu prędkości 25 km/h.
2. PRZYCZEPKI:
Przyczepki rowerowe dla dzieci, teraz można ich używać. Są znacznie stabilniejsze i bardziej bezpieczne od fotelików. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.
3. PIERWSZEŃSTWO NA PRZEJEŹDZIE ROWEROWYM:
Kierowca skręcający w drogę poprzeczną musi pamiętać, że ma teraz obowiązek przepuścić rowerzystę, który nie tylko już wjechał na przejazd rowerowy, ale także się do niego zbliża. Wcześniej nie miał takiego obowiązku.
4. PASY RUCHU DLA ROWERÓW:
Wprowadzone zostaną specjalne pasy ruchu dla rowerów po prawej stronie jezdni: rowerzysta, który nim jedzie, będzie mieć pierwszeństwo przed samochodami skręcającymi w prawo. Pas ruchu dla rowerów stanowi część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku.
5. JAZDA ROWERZYSTÓW OBOK SIEBIE:
Rowerzyści mogą jeździć obok siebie. Dotyczy to sytuacji, kiedy nie utrudniają ruchu i nie stwarzają zagrożenia dla innych uczestników ruchu. W praktyce niemal na każdej drodze mogą się poruszać w ten sposób.
6. WYPRZEDZANIE PRZEZ ROWERZYSTĘ POJAZDÓW JADĄCYCH W KORKU:
Rowerzysta może wyprzedzać wolno, jadące pojazdy także z ich prawej strony. Podczas skręcania w prawo kierowca samochodu, widząc rowerzystę jadącego przy prawej krawędzi jezdni, musi go przepuścić, zanim wykona manewr.
7. ŚLUZA ROWEROWA:
Rowerzysta może także zatrzymać się na skrzyżowaniu przed samochodami, które czekają na zmianę światła. W tym celu mają powstawać śluzy dla rowerów tj.wyróżnione innym kolorem nawierzchni przestrzenie, usytuowane między tarczą skrzyżowania a linią zatrzymania dla samochodów przed sygnalizacją świetlną. W śluzie rowerowej rowerzyści mają prawo zająć całą szerokość jezdni, przeznaczoną do jazdy w danym kierunku. Po ruszeniu muszą skręcić lub - przy jeździe na wprost - zająć odpowiedni pas ruchu.
8. JAZDA PO CHODNIKU:
Rowerzysta może poruszać się po chodniku:
- jeśli jego szerokość przekracza 2m, a pojazdy na drodze poruszają się z prędkością większą niż 50 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Na chodniku zawsze pieszy ma pierwszeństwo.
- podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych, jak śnieg, ulewa, silny wiatr czy gołoledź;
- jadąc z dzieckiem mającym mniej niż 10 lat.
Rowerzysta powinien pamiętać, że przekraczając przejście dla pieszych powinien rower przeprowadzić, przejeżdżanie na rowerze jest dozwolone tylko na oznaczonych przejazdach rowerowych. Jazda wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych zagrożona jest karą grzywny w wysokości 100 zł.
9. OBOWIĄZEK JAZDY PO ŚCIEŻCE ROWEROWEJ:
Rowerzysta musi korzystać z drogi dla rowerów, jeśli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym się porusza. Należy więc przyjąć, że rowerzysta może korzystać z pasa ruchu, jeśli ścieżka posiada określony kierunek jazdy odwrotny od tego, w którym zmierza.
10. OBOWIĄZKOWE WYPOSAŻENIE ROWERU:
Obowiązkowym wyposażeniem roweru jest:
- z przodu – jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
- z tyłu – jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające;
- co najmniej jeden skutecznie działający hamulec;
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
W przepisach dotyczących ruchu rowerów nie ma zapisów dotyczących kasków ochronnych ani kamizelek odblaskowych. Pamiętajmy jednak, iż zakładając kask chronimy głowę – część ciała najbardziej narażoną na urazy. Kamizelka odblaskowa ułatwia dostrzeżenie rowerzysty przez kierowcę, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz