19 czerwca w naszej szkole odbył się egzamin na kartę rowerową.
Pierwszym etapem, który odbył się wcześniej było sprawdzenie wiedzy
teoretycznej. Uczniowie rozwiązywali test jednokrotnego wyboru, który
dotyczył przepisów o ruchu pieszych i rowerzystów, znaków drogowych,
krzyżówek drogowych i udzielania pierwszej pomocy. Pomyślnie zdało go 15
uczniów. Drugim etapem było sprawdzenie umiejętności praktycznych.
Uczniowie mieli do pokonania tor przeszkód, który składał się m.in.
rynny, równoważni. Cała piętnastka pomyślnie przebrnęła przez obydwa
etapy i otrzyma kartę rowerową.
Dla przypomnienia przedstawiamy ważniejsze przepisy dotyczące zasad ruchu rowerowego:
1. ROZSZERZENIE DEFINICJI ROWERU:
„Rower to pojazd mierzący 90 cm
szerokości, poruszany siłą mięśni lub silnikiem elektrycznym
pozwalającym osiągnąć prędkość 25 km/h. Riksza również może jeździć po
ścieżce rowerowej, jeśli nie jest szersza niż 90 cm."
Oznacza to, że
rowery elektryczne i wielośladowe będą mogły poruszać się po ścieżce
rowerowej, (dotychczas możliwość taką miały wyłącznie jednoślady).
Warunkiem poruszania się roweru elektrycznego po ścieżce jest
automatyczne odcinanie zasilania po osiągnięciu prędkości 25 km/h.
2. PRZYCZEPKI:
Przyczepki rowerowe dla dzieci, teraz można ich
używać. Są znacznie stabilniejsze i bardziej bezpieczne od fotelików.
Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem
że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną
jazdę.
3. PIERWSZEŃSTWO NA PRZEJEŹDZIE ROWEROWYM:
Kierowca skręcający w
drogę poprzeczną musi pamiętać, że ma teraz obowiązek przepuścić
rowerzystę, który nie tylko już wjechał na przejazd rowerowy, ale także
się do niego zbliża. Wcześniej nie miał takiego obowiązku.
4. PASY RUCHU DLA ROWERÓW:
Wprowadzone zostaną specjalne pasy
ruchu dla rowerów po prawej stronie jezdni: rowerzysta, który nim
jedzie, będzie mieć pierwszeństwo przed samochodami skręcającymi w
prawo. Pas ruchu dla rowerów stanowi część jezdni przeznaczona do ruchu
rowerów w jednym kierunku.
5. JAZDA ROWERZYSTÓW OBOK SIEBIE:
Rowerzyści mogą jeździć obok
siebie. Dotyczy to sytuacji, kiedy nie utrudniają ruchu i nie stwarzają
zagrożenia dla innych uczestników ruchu. W praktyce niemal na każdej
drodze mogą się poruszać w ten sposób.
6. WYPRZEDZANIE PRZEZ ROWERZYSTĘ POJAZDÓW JADĄCYCH W KORKU:
Rowerzysta
może wyprzedzać wolno, jadące pojazdy także z ich prawej strony.
Podczas skręcania w prawo kierowca samochodu, widząc rowerzystę jadącego
przy prawej krawędzi jezdni, musi go przepuścić, zanim wykona manewr.
7. ŚLUZA ROWEROWA:
Rowerzysta może także zatrzymać się na
skrzyżowaniu przed samochodami, które czekają na zmianę światła. W tym
celu mają powstawać śluzy dla rowerów tj.wyróżnione innym kolorem
nawierzchni przestrzenie, usytuowane między tarczą skrzyżowania a linią
zatrzymania dla samochodów przed sygnalizacją świetlną. W śluzie
rowerowej rowerzyści mają prawo zająć całą szerokość jezdni,
przeznaczoną do jazdy w danym kierunku. Po ruszeniu muszą skręcić lub -
przy jeździe na wprost - zająć odpowiedni pas ruchu.
8. JAZDA PO CHODNIKU:
Rowerzysta może poruszać się po chodniku:
-
jeśli jego szerokość przekracza 2m, a pojazdy na drodze poruszają się z
prędkością większą niż 50 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów.
Na chodniku zawsze pieszy ma pierwszeństwo.
- podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych, jak śnieg, ulewa, silny wiatr czy gołoledź;
- jadąc z dzieckiem mającym mniej niż 10 lat.
Rowerzysta powinien pamiętać, że przekraczając przejście dla pieszych
powinien rower przeprowadzić, przejeżdżanie na rowerze jest dozwolone
tylko na oznaczonych przejazdach rowerowych. Jazda wzdłuż po chodniku
lub przejściu dla pieszych zagrożona jest karą grzywny w wysokości 100
zł.
9. OBOWIĄZEK JAZDY PO ŚCIEŻCE ROWEROWEJ:
Rowerzysta musi korzystać
z drogi dla rowerów, jeśli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym
się porusza. Należy więc przyjąć, że rowerzysta może korzystać z pasa
ruchu, jeśli ścieżka posiada określony kierunek jazdy odwrotny od tego, w
którym zmierza.
10. OBOWIĄZKOWE WYPOSAŻENIE ROWERU:
Obowiązkowym wyposażeniem roweru jest:
- z przodu – jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
-
z tyłu – jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż
trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być
migające;
- co najmniej jeden skutecznie działający hamulec;
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
W przepisach dotyczących ruchu rowerów nie ma zapisów dotyczących
kasków ochronnych ani kamizelek odblaskowych. Pamiętajmy jednak, iż
zakładając kask chronimy głowę – część ciała najbardziej narażoną na
urazy. Kamizelka odblaskowa ułatwia dostrzeżenie rowerzysty przez
kierowcę, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz